Ykkösen BBC:n tekemässä vitamiinidokumentissa tuli hiukan jarruttelua suurten vitamiinimäärien syönnille.
En valitettavasti nähnyt ohjelmaa aivan alusta, mutta e-vitamiineista jäi vaikutelmaksi, että ne pitävät vapaat radikaalit kurissa.
Beetakaroteenitabletit lisäsivät keuhkosyöpää kahdessa tutkimuksessa, toinen lopetettiin kesken kun syöpätapauksen nousivat 28%. Porkkanasta suoraan saatuna beetakaroteeni oli hyödyllistä, mutta lisätabletteja ei suositeltu.
Ruotsissa taas tutkittiin a-vitamiinin vaikutusta luustoon ja havaittiin sen mahdollisesti heikentävän luustoa. Ihmisten pitäisi syödä normaalia ruokaa ja lisävitamiineja ei pitäisi ottaa. Joku potilas taas oli syönyt vuosia suuria ylimääräisiä annoksia a-vitamiinia josta hänen maksansa oli vioittunut. Sopivaksi ylärajaksi määriteltiin 1500 mikrogrammaa päivässä.
Kirjoittanut soopa 24.10.05 20:07C-vitamiinista sanottiin alkupuolella, ettei ylimääräinen nauttiminen estä nuhakuumetta, mutta lievittää oireita.
Beetakaroteenin ja keuhkosyövän suhdetta oli ilmeisesti tutkittu vain tupakoivilla ihmisillä, vai muistanko väärin?