helmikuu 01, 2006
:: kirje
Hyvä muslimiystäväni siellä jossain - ei ehkä niin kovin kaukana.
Me emme aina ole olleet samaa mieltä asioista. Joskus on tuntunut, että elämme kovin erilaisissa maailmoissa, vaikka maantieteellinen sijaintimme olisi läheinenkin. Toisinaan on taas ollut sellainen olo, että kuilu välillämme ei ole lainkaan leveä ja silta on hyvinkin helppo rakentaa. Nyt näytämme kuitenkin - ainakin välillisesti - ajautuneen törmäyskurssille, ehkä juuri sinun, ehkä maanmiestesi tai uskonveljiesi ja -sisartesi kanssa.
Tanskan suurin päivälehti Jyllands-Posten julkaisi 12 pilapiirrosta profeetta Muhammedista. Sellaisia kuin tuo tuossa vasemmalla. Sinä olet siitä hyvin pahoillasi. Minä ymmärrän sen. Sinä koet syvää loukkaantuneisuutta, sillä Koraani kieltää ylipäänsä kuvan valmistamisen profeetasta, saati sitten pilapiirroksen tekemisen. Minä ymmärrän sen. Sinä ja maanmiehesi haluatte ilmaista tuntemuksenne loukatuksi tulemisen kokemuksen johdosta. Minä ymmärrän sen. Sinä ja ystäväsi boikotoitte tanskalaisia tuotteita vaatien Tanskan valtiolta anteeksipyyntöä. Minä teen vilpittömästi parhaani ymmärtääkseni sen, vaikka en osaa heti nähdä yhteyttä. Uskonveljesi - toivon ettet ole mukana - uhkailevat väkivallalla Pohjoismaiden kansalaisia. Sitä minä en missään olosuhteissa voi hyväksyä.
Erityisen pahaa mieltä on herättänyt oheinen kuva, jossa profeetta Muhammed kantaa pommia turbaaninaan. Minä ymmärrän loukkaantuneisuuden hyvin. Minustakin kuva on yksipuolinen, kuvaa Islamia väkivallan kautta, on jopa rasistinen, kuten monet muutkin piirrossarjan kuvista. Silti minä puolustan oikeutta tehdä ja julkaista kuvat: jos - ja kun - osassa kuvista asenne on vääristynyt, vihamielinenkin, niin se on kaikkien nähtävillä ja todettavissa. Ja keskustelu voi alkaa.
Vastakkain on kaksi meille kovin tärkeää asiaa: uskonnollisten arvojen loukkaamattomuus sekä sanan ja ajatuksen vapaus. Ensimmäinen on ilma jota sinä hengität, jälkimmäinen maa minun jalkojeni alla. Kuinka lähtisimme purkamaan ristiriitaa? Sinulla on varmasti oma näkemyksesi asiasta, jonka mielelläni kuuntelen, kunhan se ei ole tämä:

Minulla on myös oma ajatukseni, jonka haluaisin jakaa kanssasi. Aivan ensimmäiseksi tahdon vakuuttaa sinulle, ettei sinun missään olosuhteissa tarvitse pelätä fyysisen loukkaamattomuutesi puolesta, vaikka olisit aivan eri mieltä ja ilmaisisit asian hyvinkin kärkevästi.
Olen yrittänyt viime päivinä asettua sinun asemaasi. Olen yrittänyt kuvitella sanaa, piirrosta tai kirjoitusta, joka voisi saada minut sellaisen raivon valtaan, tuntemaan itseni niin loukatuksi, että olisin valmis äärimmäiseen väkivaltaan ilmaisijaa kohtaan. Minä en keksi sellaista. Ehkä se johtuu henkisten- tai elinolosuhteidemme perinpohjaisesta erilaisuudesta, ehkä se on vain pakanan ymmärtämättömyyttä.
Meillä Suomessa ja Pohjoismaissa, kuten kenties hyvin tiedät, vallitsee sananvapaus, joka on kirjattu valtioiden perustuslakiin. Se takaa oikeuden ilmaista kaikenlaisia mielipiteitä, rajuja ja tyhmiäkin. Oikeudessa on toki yhteisesti sovittuja rajauksia, kuten kiihottaminen väkivaltaan tai äärimmäiset ja perusteettomat henkilökohtaiset loukkaukset, sillä ne sotivat muita perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia vastaan. Näiden rajojen ylityksestä aiheutuvat kiistat ratkaisee oikeuslaitos. Rajojen sisällä on kuitenkin mahdollisuus ilmaista mielipiteensä, kommentoida, satirisoida, pilkatakin kaikkea. Se ei aina ole järkevää, kaunista, sopivaa tai rakentavaa, mutta se on - ja täytyy olla - yhtäkaikki sallittua.
Minulla ei ole mitään tarvetta tai halua loukata sinua. Päinvastoin, yhtä lailla kuin olen valmis leijonan lailla taistelemaan omasta oikeudestani vapaaseen ajatukseen ja ilmaisuun, olen halukas puolustamaan sinun oikeuttasi harjoittaa omaa ajatteluasi, uskontoasi, vapaasti ja kenenkään häiritsemättä - sananvapaus joka koskee minua, koskee myös sinua. Tähän vapauteen kuuluu kuitenkin sen kovimpana ytimenä oikeus kritisoida ja tulla kritisoiduksi - todellinen sanan ja ajattelun vapaus alkaa siitä, mihin kohteliaisuus ja konsensus päättyvät. Kaikki pyrkimykset sen vaimentamiseen ovat sietämättömiä loukkauksia ihmisyyttä kohtaan. Tähän en osaa missään olosuhteissa enkä millään perusteilla kuvitella erivapauksia.
Jos sinä tulet minua vastaan avoimin kämmenin, toivoen, etten loukkaisi arvojasi tekemällä kuvaa profeetasta, minä en kuvaa tee. Minä en kuvaa tee, koska kunnioitan ja arvostan sinua ihmisenä ja lähimmäisenä, enkä halua tuottaa sinulle kärsimystä polkemalla maahan sinulle tärkeitä asioita.
Mutta jos sinä tulet minua vastaan Kalashnikov kourassa vaatien minua olemaan hiljaa, minun on pakko huutaa keuhkojeni pohjasta. Jos vaiennat huutoni väkivalloin - se on perin helppoa - huomaat pian, että kaiku kimpoilee jokaisesta pinnasta yhä yltyvänä, kunnes se hukuttaa alleen kaiken hyvän, mikä voisi olla.
Minä olen pahoillani ja suren sydämeni pohjasta, jos sinä olet pahoittanut mielesi näistä kuvista. Yhtä pahoillani ja surullinen olen siitä, jos uhkaat väkivallalla kuvien tekijöitä ja levittäjiä. Sillä kuvat ovat vain kuvia, haalistuvia piirtoja paperilla ja ne puhuvat vain omasta puolestaan.
Kaikesta huolimatta minä haluan uskoa, että voimme löytää enemmän asioita jotka yhdistävät meitä ihmisinä, kuin asioita jotka repivät eroavaisuuksien arpea auki aina uudestaan ja uudestaan, kunnes se tulehtuu ja myrkyttää koko veren.
Mitä sinä ajattelet?
ystävällisesti,
m
[piirrokset Jyllands-Posten/piirtäjät, valokuva Patrick Baz/AFP]
Posted by mitvit at 01.02.06 12:39
Hienosti sanottu. Amen. Ja Salaam aleikum.
Posted by: Helen at 01.02.06 13:42Ei tähän tarvitse lisätä mitään. Ei oikeastaan olisi tarvinnut enää kommentoidakaan. Moista rauhallista, kylmäpäistä ajattelua kaipaisi enemmän jokaiseen maailman kolkkaan.
Posted by: Jukka at 01.02.06 13:49Sanat suustani. Ja maa jalkojen alta. Hienoa!
Posted by: Veera at 01.02.06 13:59"Olen yrittänyt kuvitella sanaa, piirrosta tai kirjoitusta, joka voisi saada minut sellaisen raivon valtaan, tuntemaan itseni niin loukatuksi, että olisin valmis äärimmäiseen väkivaltaan ilmaisijaa kohtaan. Minä en keksi sellaista."
Kuvakaappaus blogilistasta, jonka keskipalstan yläreunassa (ylettyen ajoittain tekstin päälle) vilkkuu kirkkaanvärinen kansainvälisen brändin mainos?
Kyllä.
Posted by: kew at 01.02.06 14:58Tyhjentävästi sanottu ja puhuttelevasti muotoiltu. Mutta minä olinkin jo etukäteen samaa mieltä, vaikka en olisikaan osannut sitä yhtä kirkkaasti ilmaista. Haluaisin pystyä näkemään tuon merkinnän hartaan muslimin silmin. Haluaisin tietää, mikä siinä muka mättää, mistä kohdasta voi muka olla eri mieltä.
Haluaisin myös lukea jonkun muslimien oman mitvitin vastaavanlaisen kirjoituksen. Ymmärtäisinkö sen luettuani vieraan näkökulman paremmin vai olisiko siinä jokin perustavanlaatuinen epäloogisuus? Olisi kai, muutenhan tällaiset konfliktit olisivat kaatuneet omaan älyttömyyteensä jo aikoja sitten.
Posted by: tosikko at 01.02.06 16:15Muttaku mulla on paha mieli!
Posted by: marimba at 01.02.06 16:19Erittäin hyvä kirjoitus. Tosin jos lukisin tätä muslimina kokisin sen, että julkaiset kuvat uudestaan, vaikka olen ilmaissut niiden loukkavan minua, hieman vähemmän yhteyttä rakentavana. Vähän niin kuin, että ojennetaan kättä samaan aikaan, kun toisella yritetään tuupata nurin. Vähän niin kuin, että ähäkutti, teen näin, koska voin ja sinuahan se ottaa päähän, lällällää. Ilman kuvia tämän saman kirjoituksen voisi julkaista vaikka arabimaissa aitona ja vilpittömänä keskustelunavauksena. Ne muslimit, jotka ovat suhtautuneet rauhallisesti tapahtuneeseen jäävät nyt valitettavasti ilman ääntä, kun kaikki mistä puhutaan on äärimuslimien uhkailu ja aseiden kalistelu.
Posted by: Hurina at 01.02.06 18:42Minä en ymmärrä tuota, että kyseinen tanskalainen sanomalehti ja muutkin tahot oikeuttavat tuollaisen uskonnolliseen ja etniseen taustaan liittyvän loukkauksen sananvapauteen vetoamalla. Sananvapauteen vedoten pitäisi myös sitten periaatteessa hyväksyä antisemitistiset kannanotot, eikö vain?
Mun mielestä ei sanavapaus, eikä mikään muukaan "vapaus", oikeuta sitä, että tiettyjä ihmisiä voidaan herjata ja rienata.
Posted by: at 01.02.06 19:22Anonyymille:
Minä en ymmärrä tuota, että suvaitsevaiseksi itsensä luokittelevat ihmiset oikeuttavat näitä islamilaisia lähimmäisiämme uhkaamaan pohjoismaisten lähimmäistemme henkeä ja terveyttä pyssy kourassa, puhumattakaan että Tanskan, Norjan, Ranskan tai Saksan valtioita vaadittaisiin pyytämään anteeksi sananvapauttaan. Suvaitsevaisuuteen vedoten pitäisi myös sitten periaatteessa hyväksyä se, jos pilakuvasta suutahtanut mujahideen täräyttää jonkun aivot pellolle, eikö vain?
Posted by: thulsa doom at 01.02.06 20:00http://shobakvoices.blogspot.com/2006/02/muslim-mountain-out-of-danish-molehill.html
Posted by: ville at 01.02.06 21:30Joo. Hyvä oli teksti. Näin puhutaan kasvoista kasvoihin.
Tässä tilanteessa on se viimeinen mahdollisuus miettiä väkivallan oikeutta uhata ei-väkivaltaista sanan- ja mielipiteenvapautta.
Vitsi ei ole avoin loukkaus. Mutta jos se siihen pyrkii, se on huono vitsi - itse asiassa se ei ole vitsi lainkaan.
Mutta minun mielestäni nuo tanskalaisen pilapiirtäjän kuvat eivät ole loukkauksia. Ne ovat nimenomaan vitsejä.
Ja jos muslimiteokratia ne toisin tulkitsee, niin asiat ovat todella - todella huonolla tolalla.
Ehkäpä tuo kasvoista kasvoihin keskustelu onkin liian myöhäistä silloin, kun viha on jo saanut oikeutuksen ja vallan muslimiväestössä...
Bad Moon is Rising from Middle-East - once again!
Hyvin sanottu, Mitvit. Kiitän.
Posted by: Ansku at 01.02.06 23:50Älkää täällä kiitelkö. Menkää ja tehkää muutkin tuossa yllä esitettyjen ajatusten opetuslapsiksi ja ennen kaikkea eläkää ja toteuttakaa itse tätä ajatusta blogeissanne (ja kaikkialla muuallakin). Ei se niin toimi, että omalla taholla vaikenee tai asettuu jopa tukahduttajien puolelle ("voishan ne danskut olla niinq kilttei muslimeille"), ja käy sitten taputtelemassa Mitvitiä selkään sananvapauden puolustamisesta.
Tässä vielä villen hyvän linkin lisäksi toinen esimerkki ääriainesten ylireagoinnin tuomitsevasta muslimista:
http://www.altmuslim.com/perm.php?id=1642_0_25_0_C
"Mun mielestä ei sanavapaus, eikä mikään muukaan "vapaus", oikeuta sitä, että tiettyjä ihmisiä voidaan herjata ja rienata."
Anonyymi unohtaa, että ketään ihmisiä ei ollakaan herjattu. Profeetta on kuollut lähemmäs puolitoistatuhatta vuotta sitten. Avain tämän konfliktin käsittelyyn on se, että tämä profeetta ei ole henkilö, sillä ihmisoikeudet koskevat vain henkilöitä. Profeetta on osa uskontoa. Uskonnot taas ovat ideologioita, koska niitä käytetään kuten ideologioita. Ja jos uskontoja ei saa pilkata, ei saa pilkata sosiaalidemokratiaakaan. Tästä lähtökohdasta on itsestäänselvää, että profeettaa ja sikäli islamia saa esittää pilkallisessakin valossa. Toki tapa tällä kertaa oli melkoisen väsynyt.
On yksinkertaisesti mahdotonta ajatella, että yhden politiikkaan sotkeutuvan ideologian, tässä tapauksessa islamin, opinkappaleet korotettaisiin kritiikin yläpuolelle. Se on nimittäin nimenomaan se tapa, jolla moniarvoisuuden hyväksyvä yhteiskunta menetetään.
Posted by: Elimetön at 02.02.06 09:41Jos muslimit suuttuvat kyseisistä kuvista näin älyttömästi, niin miksi kuvat on pakko hieroa niiden naamaan sananvapauden keppihevosella. Mitvitin kirjoitus olisi huomattavasti parempi ilman näitä kuvia, kuten Hurina totesikin. Mikä pakko on loukata muita ihmisiä tietoisesti ja toistuvasti. Ovatko rasistiset piirrokset nyt hyväksyttäviä? Miksi kenelläkään ei ole vastaavaa tarvetta pilkata kristittyjä tai juutalaisia? Itse olen kristitty ja kannatan sananvapautta, mutta en toisten ihmisten loukkaamista.
Muslimeja ärsyttänee enemmän Tanskan vähättelevä suhtautuminen asiaan. Euroopan lehdistön ja mitvitin toiminnasta tulee mieleen jenkkien pakonomainen tarve levittää omaa maailmankatsomustaan muille.
Sinänsä nurinkurista, että muslimien reaktio nimenomaan alleviivaa kuvien stereotypiaa.
Posted by: Minä vaan at 02.02.06 12:22Hyvin sanottu, Minä vaan. Ansiokas tämä Mitvitin kirjoitus, tyhmä kuvitus.
Posted by: anu at 02.02.06 15:47Olen tuossa leipätekstissä mielestäni aika lailla selkeästi ilmaissut kantani tässä asiassa, joten en sitä tässä toista. Totean vain, että kukaan ei voi olla samaa mieltä tuon tekstin kanssa ja samalla tuomita kuvitusta. Se on looginen mahdottomuus.
tyydyn vai - lähinnä retorisesti - kysymään, mikä kohta kirjoituksesssa jäi epäselväksi? Voiko kakkua todella syödä ja säästää? Eri mieltä saa tietysti olla.
Lainaan jälleen, ehkä miljoonannen kerran, itselleni alati rakkaammiksi käyviä Salman Rushdien sanoja Marginaalin Janin Suomennoksena:
"Ajatus vapaasta yhteiskunnasta, jossa ihmisiä ei koskaan loukata tai ärsytetä, on absurdi. Samoin on ajatus siitä, että ihmisillä pitäisi olla oikeus vedota lakiin, joka suojaa heitä loukatuksi tulemiselta. Täytyy esittää perustavanlaatuinen kysymys: haluammeko elää vapaassa yhteiskunnassa vai emme? Demokratia ei ole teekutsut, jossa ihmiset istuskelevat rupattelemassa mukavia. Demokratioissa ihmiset suuttuvat julmetusti toisilleen. He riitelevät kiivaasti toistensa näkemyksiä vastaan. (Mutta he eivät ammu toisiaan.)
Cambridgen yliopistossa minulle opetettiin kunnioitettava väittelymenetelmä: ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta ei saa kunnioittaa toisen mielipiteitä vähääkään. Koskaan ei pidä olla töykeä henkilöä kohtaan, mutta henkilön ajatuksia kohtaan voi olla häikäilemättömän töykeä. Minusta siinä vaikuttaisi olevan ratkaiseva ero: ihmisten tulee olla suojassa rotunsa perusteella tapahtuvalta syrjinnältä, mutta heidän ajatuksiaan ei voi ympäröidä verkkoaidalla. Sillä hetkellä kun jotain ajatuskokonaisuutta nimitetään pyhäksi, olkoon sitten kyseessä uskonnollinen tai maallinen ideologia, kun joukko ajatuksia julistetaan immuuniksi kritiikkiä, satiiria, ivaa tai halveksuntaa vastaan, ajatuksenvapaudesta tulee mahdotonta.”
Posted by: mitvit at 02.02.06 17:43Taas hienoa ja korkealentoista tekstiä.
En vaadi, että eri uskontoja loukkaavien kuvien julkaiseminen pitäisi erikseen kieltää. Tämä jätettäköön julkaisijan harkintakyvyn varaan.
Jokapäiväinen kanssakäyminen edellyttää omista oikeuksista joustamista toisen huomioonottamiseksi. Noudatatko itse elämässäsi 'sananvapauden nimissä päätä seinään' -filosofiaa. Kanssaihmisesi varmasti arvostavat rehellisyyttäsi.
Posted by: Minä taas vaan at 02.02.06 18:30Imelää.
Posted by: sylipiru at 03.02.06 01:21Niin... Suomessa asuvana sinulla todellakin on _oikeus_ julkaista nuo kuvat. Sitä kai kukaan ei ollut kiistämässä. Kyse on siitä miten haluat olla tekemisissä toisten ihmisten kanssa. Et voi muuttaa muslimimaailmaa mieleiseksesi tällä kirjoituksella, joten ainoaksi vaikutukseksi jää vittuilu, ärsyttäminen (heidän suuntaansa; suomalaisessa blogistaniassa niität tietenkin mainetta ja kunniaa). Ongelma ei käsittääkseni ole siinä, mitä kuvat vihjaavat/väittävät muslimeista, vaan siinä, että ne on tehty profeetasta. Jos muslimien kuvakielto (jota sovelletaan hyvin eri asteisena eri paikoissa) haluttaisiin/olisi tarve purkaa, sitä purkamista ei varmaan kannattaisi *aloittaa* julkaisemalla todella halventavia, pilkkaavia, alentavia kuvia kaikkein pyhimmästä.
Kuten varmaan tiedät, kuvakielto lähti siitä huomiosta, että ihmiset todella palvelivat kuvia, ja tästä haluttiin päästä. Muutkin kuvat halvensivat jumalaa ja kyseenalaistivat tämän aseman... Nykyisellään kuvakielto koskee usein vain uskonnollisia kuvia. Asiat ovat siis jo muuttuneet aikojen kuluessa. Ja jos nyt on saatava loputkin tuosta kuvakiellosta hävitettyä (itselleni tämä ei ole kovin tärkeä missio maailman asioiden joukossa, kuten arvata saattaa), niin pilakuvat profeetat eivät ole hedelmällinen lähestymistapa.
Posted by: Anu at 03.02.06 11:53Jukka Siikala, Helsingin Yliopiston kulttuuriantropologian professori, kirjoittaa tämän päivän hesarissa (C1) mielestäni hyvin. Hänen teesinsä on, että sananvapautta ei pidä irrottaa sosiaalisesta kontekstista:
"Sananvapautta koskevan lain sanamuodoista huolimatta missään yhteiskunnassa ei ihmisillä ole oikeutta sanoa mitä tahansa, vaan sanomista määrittelevät erilaiset sosiaaliset normit. Nämä määrittelevät, mitä itse kunkin sopii sanoa missäkin tilanteessa"
Tässä pitäisi mielestäni ottaa huomioon länsimaisen sekularismin perinteen lähes täydellinen puuttuminen islamilaisista valtioista. Uskonto penetroituu elämässä paljon syvemmälle kuin meillä, ja siksi uskonnon määrittelemät normit ovat yhteiskunnallisesti huomattavasti vahvempia. Yksi näistä normista, ja kenties yksi vahvimpia, on jumalan kuvallisen esittämisen kielto. Niinkuin Siikala kirjoittaa:
"Islamilaisessa kulttuurissa profeetan pyhyyttä korostetaan olemalla kuvaamatta".
Mielestäni sananvapauden taakse ei voi piiloutua eikä sen nimissä saa tehdä mitä vaan, kuten loukata uskonto(yhteis)kunnan pyhintä pyhää. Jylland-Postenin tekoa ei ole syytä hyväksyä edes sillä perusteella, että lehdistöllä on vapautensa. Samoin Tanskan valtion ei sovi paeta vastuusta vetoamalla lehdistön vapauteen, sillä juuri valtioinstituution säätämät laithan tämän vapauden takaavat.
Tällä kommentillani en tietenkään hyväksy ääri-islamistien reaktioita, enkä väkivaltaa missään muodossa. Samoin en ymmärrä myöskään sitä, miksei Rasmunssen pyydä vilpittömimmin anteeksi kaikilta maailman muslimeilta.
Posted by: Petri Burtsov at 03.02.06 12:15 Petri Burtsov, mitä tekoaan Rasmussenin pitää pyytää anteeksi?
Tuo Siikalan kommentti on typeryydessään omaa luokkaansa. Jos ymmärsin oikein niin Siikalan mielestä Rasmussen on vastuussa piirroksista, koska valtioinstituutin säätämät lait takaavat sananvapauden. Onko siellä Helsingin Yliopistossa
mitään seulontaa professoreita valittaessa.
Siis valtioinstituutio eikä instituutti.
Posted by: Samuli at 03.02.06 16:33Minun on ollut kauhean vaikea päättää, mitä mieltä olen tästä asiasta. Luettuani Mitvitin tekstin tiedän.
Posted by: Hiipinä at 03.02.06 16:44Niin, lehdillä on tosiaan sananvapauden takaama oikeus julkaista kuvat, vaikka se synnyttäisi kolmannen maailmansodan.
Sananvapauden taakse on kuitenkin turha piiloutua siltä, että media ei pelkästään havainnoi maailmaa neutraalisti, vaan se myös muuttaa maailmaa omalla toiminnallaan. Kuvia uudelleenjulkaisevat eurooppalaislehdet muuttavat maailmaa syventämällä tietoisesti islamin ja lännen välistä konfliktia. Ne pitävät omalta osaltaan huolen siitä, että ääri-islamilla on Lähi-Idässä kannatusta myös tulevaisuudessa. Medialla on siihen oikeus, mutta sananvapauden käyttäminen tällä tavalla ei ole sankarillista, vaan typerää.
Posted by: janne at 03.02.06 17:00Kiitos tästä kirjoituksesta. Asiallinen keskustelu jossa osoitetaan hyvää tahtoa ja halua ymmärtää, on avain ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Jokaisella on mahdollisuus parantaa tai pahentaa maailmaa omassa vaikutuspiirissään. Se alkaa jo omissa ajatuksissa ja omassa sydämessä. Siirtyy sanoiksi ja teoiksi. Bloggareilla blogikirjoituksiksi.
Peace and Love
Kieltenope Rita Maestra alias blogimaailman arkiterapeutti nimimerkki Kops
Posted by: Rita at 03.02.06 17:11"Tällä kommentillani en tietenkään hyväksy ääri-islamistien reaktioita, enkä väkivaltaa missään muodossa."
Asian paradoksi on, että ilman noita reaktioita et kirjoittaisi tänne minkäänlaisia kommentteja. Mikäli muslimit olisivat keskittyneet vuoropuheluun, mihin myös länsimaalaisilla olisi ollut mahdollista osallistua, mitään kohua ei olisi milloinkaan syntynyt.
Ja silloin olisi voitu yhteistuumin päätyä johtopäätökseen, että Muhammedista VOI piirtää pilakuvia, koska kukaan ei sen takia halua tappaa ketään.
Siinä yhtälöä illan ratoksi.
Posted by: Mauri at 03.02.06 20:28!!!!Mitä lässytystä!
Ensin Maurille: Kumman osapuolen – EU:n perustuslain kannattajien vai vastustajien – retoriikkaan suosittelet tappouhkauksia, joita ilman kukaan ei kirjoittaisi tänne minkäänlaisia kommentteja asiasta?
Ja mitvitille:
Tosi imelää mielistelyä kirjoituksesi. Kun sinun muslimiystäväsi kieltää siskoltaan oikeuden käydä yksin ulkona, ym. hiukan tärkeämpiäkin oikeuksia, sinä toteat, että olet halukas puolustamaan ystäväsi oikeutta harjoittaa omaa ajatteluaan, uskontoaan, vapaasti ja kenenkään häiritsemättä. Ou jee.
Kun muslimiveljeskunta lupaa paratiisin neitsyitä vääräuskoisten tappajille, ajattelet, että onneksi se oikea hyvä islam ei nyt ole äänessä. Islamhan kehottaa meitä rakastamaan! Luojan kiitos! Ja hyvän muslimiystäväsi ajattelu naisesta ja naisen paikasta on myös täysin vierasta tälle hyvälle islamille, eiks niin?
Lähdetäänkö yhdessä osallistumaan Teheranissa pian järjestettävään islamilaiseen konferenssiin, jossa holokausti osoitetaan keksityksi jutuksi? Olisi tosi hienoa olla paikalla puolustamassa konferenssissa puhuvien muslimien oikeutta ajatteluunsa.
Islam on (pitkällä) matkallaan kohti reformia (jonka kristinusko on jo kokenut), ja vanhan islamin kuolonkorina tulee vielä kuullostamaan kauhealta. Muttei sitä pidä ruveta mielistelemään ja pitkittämään.
Yksi valtava vaikeus keskusteluissa on se että vaikka henkilö A sanoo mitä tahansa, henkilö B voi olettaen ja tulkiten vetäistä siitä käytännöllisesti katsoen mitä tahansa. Erityisen karseaa jos henkilö B suhtautuu negatiivisesti ja hyökkäävästi jo valmiiksi. Ei mihinkään räjähdysalttiiseen asiaan saada sopuratkaisuja jos neuvottelijoilla on aggressiivinen ennakkoasenne. Viestintä on taitolaji. Välillä tuntuu että viesti ei mene perille millään sellaisena kuin sen yrittää esittää. Äh, mitenkähän kaikki tämänkin käsittivät? Puuh.
Posted by: kops at 04.02.06 09:27"Olen yrittänyt kuvitella sanaa, piirrosta tai kirjoitusta, joka voisi saada minut sellaisen raivon valtaan, tuntemaan itseni niin loukatuksi, että olisin valmis äärimmäiseen väkivaltaan ilmaisijaa kohtaan."
Musta tuntuu, että olet huomaamattasi löytänyt etsimäsi. Se on sananvapaus. Ihana termi, mutta niin on myös profeetta Muhammed toisille. Historiaamme koostuu paljolti verisistä kamppailuista, jotka on käyty sananvapauden ja "demokratian" puolesta.
Liberaali demokratia on mieleenkiintoinen juttu. Oikeastaan on olemassa kahdentasoista liberalismia. Liberalismia, jossa hyväksytään kaikki kulttuurit, kunhan ne hyväksyvät meidän käsityksemme vapaasta yhteiskunnasta. Tämän liberaalin viitekehyksen puitteissa "ne" saavat tehdä mitä huvittaa. Sitten on liberalismia, joka ulottaa liberalismin myös syvemmälle tasolle - hyväksyen liberalismin nimissä myös lähtökohdiltaan ei-liberaalit kulttuurit.
Ehkä lyhyesti voisi sanoa, että edellisessä on kyse kulttuuri-imperialismista, jälkimmäisessä politiikan kuolemisesta.
Posted by: Andy at 04.02.06 20:23Hetken mietin mikä olisi se juttu, mikä ärsyttäisi niin paljon, että sen kohdatessani en tyytyisi vain sananvapauden suomiin oikeuksiin. Kyllä sellainen juttu taitaa olla diktatuuri, jossa oikeasti alistetaan ja tapetaan ihmisiä. Hassua sinänsä että sellaisia taitaa olla enemmän siellä lähi-idän maissa kuin täällä pohjoismaissa.
Posted by: Dih at 05.02.06 02:03Vasta n. 40 v sitten on Suomessa ollut jumalanpilkkapolemiikki. Nykyisessä ilmapiirissä unohdetaan helposti, kuinka helppo meidän on tässä nykyisessä yhteiskunnassa kommentoida ihan kaikkea. Verratkaapa siihen tilanteeseen joka vielä muutama vuosikymmen sitten oli vallitseva. Minkä luulette tilanteen olevan esimerkiksi Jordaniassa tänään?
Vaikka sananvapaus on yhteiskuntamme periaatteista se, jonka koskemattomuus tuntuu siltä kaikkein pyhimmältä asialta, on joka tapauksessa oltava jonkinlainen suhteellisuudentaju sen suhteen mitä sopii loukata ja mitä ei. Mitvit ajattelee arabimaita länsimaisten kultturikriteereiden mukaan. Oikein olisi että sitä toista kulttuuria ymmärrettäisiin.
En tarkoita, että väkivalta olisi oikeutettua, vaan sitä, että toisten vakaumusta tulee kunnioittaa. Olen yllättynyt näinkin voimakkaasta reaktiosta arabimaissa mutta myöskin yhtä voimakkaasta vastareaktiosta pohjoismaissa.
Posted by: Dazzle at 05.02.06 07:00"Sananvapauden" rinnalle pitäisi tulla uusi, yhtä tärkeä asia: "sananvastuu".
Keksin nopeasti parikin aihetta, joista Suomessa olisi muutamalla pilapiirroksella saatu sisällissota aikaan:
- Pedofiilit ovat kivoja ja oikeassa
- Mannerheim oli natsi
- Kaikki lotat olivat huoria
- Juutalaisten kansanmurha oli oikein
- Huumeiden vetäminen on nastaa
- ...
Tällaisista *omiin tabuihin* osuvista olisi suonut tanskalaistenkin aloittavan sananvapautensa mittaamisen, jos kerran oli pakko.
Posted by: at 05.02.06 19:40Samuli, pitääkö anteeksipyyntöön liittyä aina joku teko? Pitääkö sen olla oma teko? Kestääkö miehen ylpeys sen, että pyytää anteeksi tekoja, joihin ei itse ole syyllinen?
Rasmunssen voi maansa johtajana aivan hyvin pyytää anteeksi maansa lehdistön käytöstä, huolimatta siitä miten "vapaa" maan lehdistö on, ja huolimatta siitä ettei Rasmunsseninalla ollut osaa eikä arpaa lehden julkaisemiin kuviin. Tämä on poliittista realismia.
Mietitäänpä tilannetta:
Rasmunssenin mukaan hän ei voi pyytää anteeksi, sillä se antaisi signaalin, että Tanska taipuu arabien painostukseen. Kuulostaa kovin Bushmaiselta ajattelutavalta - "we gotta stay in airääk so that them muslims see that we're not a bunch of quitters". Rasmunssenin mielestä kyseessä on sananvapaus ja sen puolustaminen.
Niiden, jonka uskonnon erästä tärkeimmistä opinkappaleista on loukattu, mielestä tässä ei kuitenkaan ole kyse sananvapaudesta. Rasmunssen siis määrittää itse tilanteen parametrit. Tästä tulee mieleeni Bushin Saddamille antama ultimatum, johon mennessä oli antauduttava tai muuten USA iskee. CNN uutisoi: Irakin kohtalo Saddamin käsissä. Ikäänkuin Saddam olisi se aloitteentekijä tässä tapauksessa ja hän käskisi USAa iskemään. Jos siis Tanskan johto kuuntelisi vastapuoltaan, sille saattaisi selvitä, ettei kyse olekaan heille sananvapaudesta vaan jostain ihan muusta. Silloin hän voisi pyytää anteeksi, pitää kunniansa ja "ah niin pyhä" sananvapuden toteemipaalu saisi seistä erektiossa Jyllannin niemimaan sydämmessä, loistaen sieltä valoaan euroopan valaistuneille kansoille.
Posted by: Petri Burtsov at 05.02.06 23:58Tästä asiasta on kaikilla jokin mielipide, ja iso osa näyttää puolustavan sananvapautta. Niin minäkin. Siis puolustan sananvapautta.
Mutta mihin unohtui se toisen posken kääntäminen? On nääs kovin vaikea olla täällä onnellinen länsimaisten sananvapaudesta, kun kuuntelee iltaisin raivostuneiden muslimien mielenosoituksista kantautuvaa huutoa ja katselee tienvarrella kylttejä, joissa julistetaan että kunniakas kuolema on parempi kuin nöyryytys.
Vaikka en olekaan tanskalainen ja vaikka Bahrainissa ihmiset ovat tyytyneet vain osoittamaan mieltä ja polttamaan Tanskan lipun, perjantain mielenosoitusten jälkeen jäin miettimään onko oma henkikulta vaarassa? Osaako raivostunut muslimi erottaa minut tanskalaisesta?
Omia ihanteita on hieno vaalia oman työpöydän takaa rauhallisessa Suomessa, mutta kun itse asuu muslimimaassa, asiat saavat vähän toisenlaiset mittasuhteet.
Posted by: reppuli at 06.02.06 08:19"Kaikki lotat olivat huoria". Mainiosti keksitty, kyllä tuosta tosiaan saisi aikaan suuren riidan.
Posted by: siiri at 06.02.06 22:13





